MELODY

MELODY

آکوردئون (Accordion)


آکوردئون (Accordion)

آکوردئون یک ساز بادی شستی‌دار با سطح مورب متحرک در دو طرف و بدنه فانوسی و در اوایل قرن نوزدهم در اروپا اختراع شد و معمولاً در موسیقی محلی اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدیمی‌ترین نام این ساز هارمونیکا است که یک اسم یونانی بوده و به معنی هارمونی موسیقایی به کار برده شده‌ است.آکوردئون ساز آلمانیِ مشهوری است که شهرت جهانی از نظر سادگی و لطافت صدا را به خود اختصاص داده‌است


ارگ (Organ)

ارگ (Organ)

اُرگ (گرفته شده از کلمه یونانی όργανον ارگانون به معنی ابزار، عضو یا وسیله) از سازهای بادی است که نت‌ های آن بر روی صفحه‌کلید اجرا می‌شود. این ساز از قدیمی‌ترین سازها در فرهنگ اروپائی است و در اجرای موسیقی مذهبی و کلیسائی از دیرباز بکار میرفته است. در منابع عربی و فارسی قدیم به این ساز ارغنون می‌گفتند




ارهو (Erhu)

ارهو (Erhu)

ارهو یک ساز دو سیمی کمانه‌ ای چینی یا به‌ عبارت دقیق‌ تر نوعی کمانچهٔ چینی است که در غرب گاهی به آن ویولن چینی یا «کمانچه دو سیمهٔ چینی می‌گویند.از این ساز، هم برای تک‌نوازی و هم جهت استفاده در ارکسترهای کوچک و بزرگ استفاده می‌شود و مشهورترین ساز از خانوادهٔ سازهای کمانه‌ای هوچین است.آرخو، سازی همه‌کاره و تطبیق‌پذیر است؛ به نحوی که می‌توان هم در موسیقی سنتی و هم در آرنژمان‌های معاصر همچون پاپ، راک و جاز از 



اوکارینا (Ocarina)

اوکارینا (Ocarina)

اُکارینا (ocarina) یک ساز بادی باستانی است که می‌توان آنرا گونه‌ای از فلوت به حساب آورد. این ساز را به شکل‌های گوناگون می‌سازند اما همهٔ آنها فضایی بسته با چهار تا دوازده سوراخ هستند که یک حفره یا بیشتر نیز برای دمیدن دارند. اُکارینا را معمولاً از گل رُس یا سرامیک می‌سازند اما از مواد دیگری چون پلاستیک، چوب، شیشه، فلز و استخوان نیز استفاده میشود




فاگوت یا باسون (Bassoon)

باسون (Bassoon)

فاگوت (به آلمانی: Fagott) از سازهای بادی چوبی است که قمیش دوزبانه‌ای دارد. صدای این ساز در ناحیهٔ باس است. فاگوت را در کشورهای انگلیسی‌ زبان باسون (به انگلیسی: Bassoon) می‌خوانند.فاگوت (باسون) جزو سازهای بادی چوبی دوزبانه است





باغلاما (Bağlama)

باغلاما (Bağlama)

باغلاما (به ترکی: Bağlama) نام‌سازی ریشه گرفته از مردم منطقه آناتولی و آذربایجان است و در میان مردمان ترک و کرد و ترکمن‌های عراق رایج است.این ساز در موسیقی کلاسیک عثمانی، موسیقی محلی ترکی، موسیقی آذری، موسیقی کردی، موسیقی آشوری، موسیقی ارمنی، و در بخش‌هایی از سوریه، عراق و کشورهای بالکان استفاده می‌شود



بالابان (Balaban)

بالابان (Balaban)

بالابان یا بالامان (ترکی آذربایجانی: Balaban) ساز بادی استوانه‌ای دو نی به طول حدود ۳۵ سانتی‌متر با هفت سوراخ انگشت، این ابزار موسیقی در بین مردمان آذربایجان، مخصوصاً در استان آذربایجان شرقی رایج است





بالالایکا (Balalaika)

بالالایکا (Balalaika)

ساز بالالایکا (Balalaika)، ساز زهی مضرابی و جز سازهای سنتی کشور روسیه است.بالالایکا سازی روسی است که از چوب ساخته می‌شود. بدنه این ساز معمولاً به شکل مثلث است و دسته بلندی دارد.سه سیم و گاه شش سیم دارد که در سه جفت مرتب می‌شوند.





بانجو (Banjo)

بانجو (Banjo)

بانجو سازی زهی‌سازی اسپانیایی متشکل از چهار یا پنج سیم و کاسه‌ای گرد پوشیده شده از پلاستیک یا پوست حیوانات است. شکل‌های ساده بانجو که با الهام‌گیری از سازهای آفریقایی مشابه ساخته شده بود، توسط آفریقایی‌ها در آمریکای مستعمره رواج داده‌شد. بانجو معمولاً در موسیقی کانتری، جاز، بومی ایرلندی، بلوگرس، و موسیقی آمریکایی آفریقایی‌تبار به گوش می‌رسد



بم کمان (Bamkaman)

بم کمان (Bamkaman)

مصباح قمصری مبدع این ساز می گوید، ساز بم کمان در واقع احیا شده ی ساز کمانچه ی باس است که من از حدود هفت سال پیش برروی آن کار می کنم، در واقع کمانچه ی باس پیش از من هم موجود بوده و بنده طبق ذهنیتی که از یک ساز باس داشتم این ساز را انتخاب و احیا کردم




بوزوکی (Bouzouki)

بوزوکی (Bouzouki)

بوزوکی (Bouzouki) ساز سنتی کشور یونان است.نام این ساز برگرفته از زبان ترکی میباشد که معنی “شکسته” یا “اصلاح شده” را دارد. این ساز از خانواده سازهایی چون ماندولین و عود است. بدنه ساز در اصل از یک تکه چوب ساخته شده بود که با ورود به یونان در ١٩١٠ تغییراتی در ساختارش بوجود آمد که در نتیجه آن ساز مذکور برای نگه داشتن سیمهای فولادین مقاومت بیشتری یافت. این ساز در موسیقی “رمبتیکا” با ٣سیم نواخته میشود ولی از دهه ۵٠ به بعد نوع چهار سیم آن نیز رایج شد.نوع یونانی این ساز از خانواده “تمبوراس” میباشد که ریشه در یونان باستان دارد. در دوران بیزاتین نام این ساز به “پاندوراس” تغییر یافت. نمونه یک بوزوکی که متعلق به یک قهرمان جنگ یونان است در موزه تاریخ ملی یونان موجود است. بوزوکی اولیه در واقع سه سیم داشته که در طول چند دهه به چهار افزایش یافته و حتی نوع کوک سیمها نیز به گیتار نزدیک شد تا گیتاریستها نیز بتوانند آنرا به راحتی بنوازند. اولین آلبوم تهیه شده توسط ساز بوزوکی در سال ١٩۵٨ روانه بازار شد.


پن فلوت (Pan Flute)

پن فلوت (Pan Flute)

ساز پن فلوت، یا موسیقار (Pan Flute, Panpipes یا Syrinx) نوعی ساز بادی است که با در کنار هم قرارگرفتن چندین نی به ترتیب اندازه کنار هم ساخته می‌شود.نام این ساز از مجسمه خدای پن، که این ساز را در دست دارد، برگرفته شده‌است




پی پا (Pipa)

پی پا (Pipa)


ساز چینی Pipa






Piano

پیانو (Piano)

پیانو به عنوان مادر سازها و کامل‌ترین ساز نیز شناخته می‌شود؛ علت نسبت دادن این لقب‌ها به این ساز آن است که پیانو قادر است محدودهٔ بسیار گسترده‌ای از اصوات را تولید کند در حالی که سایر سازهای اصیل موسیقی تنها بخشی از این محدودهٔ صدا را تولید می‌کنند.




تار (Tar)

تار (Tar)

تار از سازهای زهی و ایرانی است که با زخمه نواخته می‌شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی کلاسیک این کشورها و بخش‌ها رایج است.واژه تار خودش در فارسی به معنی رشته‌است. هرچند که ممکن است معنی یکسانی در زبان‌های تحت تأثیر فارسی یا دیگر زبان‌های ایرانی تبار مثل کردی داشته باشد. این باعث شده‌است که کارشناسان ایرانی بر این باور باشند که تار ریشه مشترکی میان همه اقوام ایرانی‌تبار در جایی که از سوی ایرانیکا با قاطعیت به نام قاره فرهنگی ایرانیان نامیده شده دارد


ترومپت (Trumpet)

ترومپت (Trumpet)

ترومپت از سازهای بادی برنجی است که در محدودهٔ سوپرانو، زیرترین صدا را در بین سازهای بادی برنجی می‌تواند تولید کند. ترومپت از دستهٔ سازهای انتقالی است.ترومپت از نظر ظاهر بسیار شبیه به کورنت است. فرق آن با کورنت در لولهٔ آن است که در بیشترِ طولِ خود، قطری یکسان دارد.ترومپت در انواع موسیقی‌ها، مانند موسیقی کلاسیک، موسیقی جاز، و موسیقی پاپ به‌کار می‌رود




تنبور (Tanbor)

تنبور (Tanbor)

تنبور سازی است که دسته‌ای بلند و کاسه‌ای گلابی شکل دارد و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود. کاسه آن به دو صورت یک تکه (کاسه‌ای) که از قدیم مرسوم بوده و چند تکه‌ای (ترکه‌ای یا چمنی) است که به تقلید از کاسه سه تار در دهه‌های اخیر ساخته شده‌است. طول این ساز در بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر و دارای سه سیم است، یکی واخوان و دو سیم اصلی. در زمان قدیم به گفته فارابی از یک یا دو سیم اصلی استفاده می شدهاست که اکنون به صورت سه سیم معمول است



جعبه موسیقی (Music Box)

جعبه موسیقی (Music Box)

ساز جعبه موسیقی (جعبه موزیکال) یکی از سازهای موسیقایی سدهٔ ۱۸ و ۱۹ است که با حرکت مجموعه‌ای از سنجاق‌ها که روی یک استوانه یا صفحه چیده شده‌اند، و از روی دندانه‌ها (یا تیغه‌های) یک شانهٔ فولادی عبور می‌کنند و نُت‌های آهنگینی می‌نوازند، کار می‌کند.موسیقی ها و اهنگ هایی که به دلیل فضایی فانتزی که دارد دخترانه و کودکانه می باشد و امروزه برای خواب کودکان و نوزدان مناسب می باشد.



Chapman Stick

چپمن استیک (Chapman Stick)

ساز چپمن استیک (Chapman Stick) که نوعی ساز برقی از خانوادهٔ گیتار است و دارای ۱۰ تا ۱۲ رشته‌ سیم می‌باشد






چنگ (هارپ)

چنگ (هارپ)

چنگ یا هارپ (Harp) گونه‌ای ساز زهی باستانی است و در کنار ساز رود (بربت)، از مشهورترین سازهای ایران باستان به‌ شمار می‌ آمده‌ است






دودوک (Duduk)

دودوک (Duduk)

دودوک یا تزیراناپوق اصیل‌ ترین ساز ارمنیان در بین دیگر سازهای ملی آنان به شمار می‌رود. موسیقی شناسان ارمنی، استناد به شواهد تاریخی و داده‌های باستان‌شناسی قدمت این ساز را به ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد و تاریخ موسیقی دودوک ارمنی را به دوران پادشاهی تیگران بزرگ در سرزمین کوهستانی ارمنستان دانسته‌اند؛ ولی دانشمندان غربی قدمت این ساز را به ۱۵۰۰ سال پیش می‌دانند.یونسکو در ۲۰۰۵ میلادی دودوک را به منزلهٔ شاهکار میراث معنوی و شفاهی بشریت معرفی کرد



دولسیمر چکشی

دولسیمرچکشی(Hammered Dulcimer)

دولسیمر چکشی گروهی از سازها هستند که سیم‌های آن بر روی یک جعبه صوتی ذوزنقه شکل بسته شده‌اند. که از نظر صدا و ظاهر همانند سنتور ایرانی که معروف‌ترین نوع آن است می باشد.






زیتر (Zither)

زیتر (Zither)

ساز زیتر نوعی ساز موسیقی است که شامل تعداد بسیار زیادی سیم بر روی یک بندِ بسیار نازک مسطح است. کارکردِ زیتر تقریباً شبیه سنتور است و از همین رو مشابه این سازها نواخته می‌شود، به گونه‌ای که از طریق تکان دادن تارها توسط مضراب یا انگشت می‌توان با آن نوازندگی کرد.نواختنِ زیتر در اسلواکی، اتریش، مجارستان، شمال‌غربیِ کرواسی، مناطق جنوبیِ آلمان، آلپ و شرق آسیا شامل چین رواج دارد



سارود (Sarod)

سارود (Sarod)

سارود (Sarod) یا سارو یک ساز هندی و باستانی کشور هندوستان است که شباهت بسیاری از نظر ظاهر و صدا ب ساز سیتار دارد






Harmonica

ساز دهنی (هارمونیکا

سازدهنی یا هارمونیکا (Harmonica) جزو سازهای بادی است و در خانوادهٔ سازهای زبانه آزاد (Free Reed Instruments) قرار می‌گیرد.تولید صوت در این نوع سازها نتیجه ارتعاش یک زبانه (Reed) از جنس فلز است که تنها یک سر آن به بدنه ساز متصل شده و انتهای دیگرش می‌تواند آزادانه حرکت کند. به ارتعاش درآمدن این زبانه‌ها در اثر عبور جریان هوا موجب تولید صدای ساز می‌شود




گارمون (Garmon)

ساز قارمان (گارمون)

ساز قارمان (گارمون) هم‌خانواده با آکوردئون که از سازهای مهم روسیه و قفقاز می‌باشد. استفاده از آلت موسیقی قارمان در بین مردم روس، مردم آذری، مردم چچن، تاتارها و چرکس‌ها رایج است. قارمان نقش مهمی در موسیقی آذربایجانی دارد، در مراسم، جشنواره و عروسی‌های ایرانیان آذری مخصوصاً در نواحی روستایی و عشایری کاربرد دارد




ساساندو (Sasando)

ساساندو (Sasando)

ساز سنتی ساساندو (Sasando) که به Sasandu هم معروف است یک ساز سنتی و کلاسیک آسیایی است و رایج در قسمت شرقی و در جزیره ای از کشور های اندونزی است.این ساز برگرفته از ساز هارپ یا چنگ و یا ساز زیتر (zither) چین است و صدای نزدیک و کمی تیز تر از آن ها تولید میکند




سنتور (Santur)

سنتور (Santur)

سنتور ساز زهی کوبه‌ای موسیقی ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و با دو زخمه چوبی نواخته می‌شود. رایج‌ترین نوع سنتور (۹ خرکی) دارای ۷۲ سیم است که به دسته‌های ۴ تایی و در ۱۸ دسته تقسیم می‌شود.سنتور،‌سازی کاملاً ایرانی است که برخی ساخت آن را به ابونصر فارابی نسبت می‌دهند که مانند بربط، ساز دیگر ایرانی بعدها به خارج برده‌شد.



Setar

سه تار (Setar)

سه‌تار از سازهای زهی و مضرابی موسیقی ایرانی است که با ناخن انگشت اشارهٔ دست راستنواخته می‌شود. این ساز، دارای ۴ سیم از جنس فولاد و برنز است که به موازات دسته، از کاسه تا پنجه کشیده شده‌اند. سه‌تار دارای ۲۵ پردهٔ قابل حرکت از جنس روده‌ی حیوانات یا ابریشم است. صدای آن ظریف و تو دماغی و تا حدودی غمگین است و گستره صوتی آن از هنگامِ بمِ دو زیر خط حامل تا لا بمل بالای خط حامل و در نتیجه نزدیک به ۳ اکتاو است


سیتار (Sitar)

سیتار (Sitar)

سی‌تار از سازهای زهی زخمه‌ای موسیقی هندی است.این ساز دسته‌ای بلند و کشیده و کاسه‌ای به شکل گلابی دارد. این ساز هفت سیم اصلی و ۱۱ یا ۱۳ سیم تشدید (یا همراه) دارد که در زیر سیم‌های اصلی بسته می‌شود و با مضرابی فلزی نواخته می‌شود. سیم‌های اصلی که وظیفهٔ تولید آواهای نغمه را به‌عهده دارند پس از ضربه خوردن، سیم‌های همراه را به صدا درمی‌آورند. دستان‌های روی دسته این ساز فلزی و کمانی شکل‌اند



شاکوهاچی (Shakuhachi)

شاکوهاچی (Shakuhachi)

نام یک فلوت ژاپنی ساخته شده از نی است که انتهای آن ورم کرده و از هسیائو چینی مشتق شده است. انتهای ورم کردهٔ فلوت شاکوهاچی به طور مایل به طرف خارج بریده شده است و یک تکهٔ کوچک عاج فیل یا استخوان در لبهٔ آن قرار داده شده است که اجازه می‌دهد مایه‌های ظریف گوناگونی در صدا ایجاد شود. انتهای قیفی شکل یا شکمبه شامل الوار کندهٔ چوب و گیاه خیزران همراه ریشه‌های انتهایی آن است. بدنه به طور طبیعی یا به طور مصنوعی یا ساختگی روی انتهای قیفی شکل به دلایل زیبایی شناختی خم شده است



Tsugaru-jamisen

شامیسن (Tsugaru-jamisen)

ساز تسوگارو جامی سن (tsugaru-jamisen) به فارسی ساز شامیسن ، ساز زهی سنتی ژاپن است که با یک زخمی چوبی بزرگ شبیه به کاردک نقاشی نواخته می شود. شامیسن در اصل در تئاترهای کابوکی و عروسکی دوره ادو کاربرد داشت. این ساز به نوعی شکلی از عود – سه تار اوکیناوایی به نام «سانشین» است که طول آن از 1/1 تا 4/1 متغیر است. این ساز را با مزقان می‌نوازند.از سانگ سرا به صورت اختصاصی میتوانید مجموعه آلبوم های منتشر شده از این گروه را با کیفیت عالی دریافت نمایید


شورانگیز (Shurangiz)

شورانگیز (Shurangiz)

شورانگیز‌سازی زهی مضرابی و تلفیقی از سه تار ، تار و تنبور است که سال‌ها پیش برای اولین بار به پیشنهاد علی تجویدی و توسط ابراهیم قنبری مهر ساخته شده بود. شیوه ی نواختن این ساز در اصل برگرفته از سه تار است گرچه خصیصه‌های صوتیِ آن در بعضی موارد تفاوت‌های اساسی دارد. به عنوان مثال، طنینِ بیشترِ شورانگیز به خاطرِ استفاده از کاسهٔ تنبور است که صفحهٔ آن علاوه بر چوب، از پوست هم بهره می‌برد. حسین علیزاده در تعدادی از آثارش مانند ماه و مه، باده تویی، نوای نور و… از این ساز استفاده کرده‌است.


بربط

عود (بربط)

بربت (بربط) یا عود (همچنین رود)،‌سازی ایرانی از رده‌سازهای زهی زخمه‌ای است که در خاورمیانه و کشورهای عربی شمال آفریقا رواج دارد






فلوت

فلوت (Flute)

فلوت (Flute) از سازهای بادی چوبی (بی‌زبانه یا بی‌قمیش) است که برخلاف دیگر سازهای این دسته، صدای آن نه از لرزش قمیش، بلکه از نوسان هوای دمیده‌شده بر لبهٔ دهنی (یا تیغهٔ هواییِ) ساز تولید می‌شود. فلوت جزو سازهای بادی چوبی بدون زبانه است





Flugelhorn

فلوگل‌ هورن (Flugelhorn)

فلوگل‌ هورن ساز بادی برنجی است و از خانواده شیپور و کورنت است.صدای آن گرم‌تر و پخته‌تر، و به‌نظر برخی، تیره تر از کورنت است






قانون (Qanun)

قانون (Qanun)

قانون یک ساز است متعلق به خانوادهٔ قدیمی سیتار (Cythare)، که در سده‌های میانه تحت عنوان Canon یا miocanon به اروپا برده شد. این ساز دارای یک جعبهٔ چوبی به شکل ذوزنقه‌است که به وسیلهٔ دو انگشت سبابه و دو مضراب (که میان حلقه‌ای که به انگشت کرده‌اند و خود انگشت قرار می‌گیرند) نواخته می‌شود




Clarinet

کلارینت (Clarinet)

کلارینت یکی از سازهای بادی قمیشی است که انواع حرفه‌ای‌اش معمولاً از چوب سیاه آفریقایی ساخته می‌شود. کلارینت یک قمیش، یک مجرای استوانه‌ای و یک سوراخ تقریباً استوانه ای دارد و از دسته سازهای انتقالی محسوب می‌شود. به کسی که این ساز را می‌نوازد، کلارینتیست گفته می‌شود





kamancheh

کمانچه (Kamancheh)

کَمانچه یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایه‌ای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد. نوعی از کمانچه معروف به کمانچه لری وجود دارد که پشت باز است و مردمان لر به آن «تال» می‌گویند





کنترباس (Contrebasse)

کنترباس (Contrebasse)

کُنترباس (به فرانسوی: contrebasse) بزرگ‌ترین و بم ترین ساز زهی آرشه‌ای است که یا به وسیلهٔ آرشه، یا از طریق زخمه زدن (پیتزیکاتو) نواخته می‌شود. امروزه این ساز در موسیقی کلاسیک غربی در دستهٔ سازهای زهی نقش مهمی را در ارکستر ایفا می‌کند. کنترباس نه‌تنها در موسیقی کلاسیک غربی، بلکه در دیگر سبک های موسیقی مانند جاز، بلوز و راک اند رول کاربرد دارد




گیتار (Guitar)

گیتار (Guitar)

گیتار نوعی ساز زهی است که با پیک یا انگشت نواخته می‌شود و از این جهت که سیم‌های آن در اثر ارتعاش تولید صدا می‌کنند. این نوع گیتار شش سیم دارد و این ساز علاوه بر داشتن قدمت تاریخی قابل توجه (چه از لحاظ ساختار آن و چه از لحاظ تکنیک‌های نوازندگی) توانسته‌است هم‌گام با تحولات موسیقی غرب پیشرفت چشمگیری داشته باشد؛ که در نتیجه گونه‌های متفاوتی از آن بوجود آمده و هم‌اکنون جایگاه ویژه‌ای در موسیقی جهان دارد



گیتار آکوستیک (Acoustic Guitar)

گیتار آکوستیک (Acoustic Guitar)

گیتارآکوستیک (Acoustic guitar) گیتاری است که وسیله‌ای جز بدنه آن صدای سیم‌ها را تقویت نمی‌کند، صدای سیم‌ها تنها در بدنهٔ چوبی توخالی آن تقویت می‌شود و به گوش می‌رسد. این نوع از گیتار معمولاً شش سیم فلزی دارند که ضخامت آن‌ها از زیرترین سیم تا بم‌ترین سیم به‌طور معمول بین ۱۳ تا ۵۶ هزارم اینچ می‌باشد




گیتار الکتریک (Electric Guitar)

گیتار الکتریک (Electric Guitar)

گیتار الکتریک یا گیتار برقی نوعی گیتار است که صدای آن به‌وسیله تقویت‌کننده‌ای الکتریکی تشدید یا تغییر می‌یابد. استفاده این ساز در موسیقی از دهه ۱۹۳۰ آغاز شد.گیتار الکتریک در سبک‌های مختلفی از جمله راک، متال، بلوز، پاپ، جاز و هیپ هاپ استفاده می‌شود؛ اما در سبک راک، متال و بلوز به عنوان ساز اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیتار الکترونیک معمولاً در موسیقی راک استفاده می‌شود



Harp Guitar

گیتار چنگ (Harp Guitar)

گیتار چنگ (Harp Guitar) سازی موسیقی است بر اساس گیتار و سیمهای چنگ که بیش از دو قرن قدمت دارد.  هر چند در طول تاریخ به آلات موسیقی نسبتا زیادی این عنوان داده شده است ولی معمولا به هر نوعی از فرم گیتار که دارای سیمهای مجزا برای نواختن باشد اطلاق میشود. واژه چنگ در واقع اشاره ایست به آزاد بودن سیم در وسیله مذکور و از اینرو یک گیتار-چنگ باید حداقل یک سیم بدون فرت روی بدنه گیتار داشته باشد که بتوان آنرا آزادانه نواخت.خانواده گیتار-چنگ از ساختارهای مختلفی بهره میبرد. بسیاری مانند مدل آمریکایی آن دارای دسته تو خالی یا بدنه چنگ مانند برای بکار بردن یک یا دو سیم باس و یا مدل اروپایی هستند که به کنتراگیتار هم مشهور است.  انواع دیگری نیز هستند که دارای بدنه گیتار همراه با سیمهای چنگ متحرک یا شناور میباشند



ماریمبا (Marimba)

ماریمبا (Marimba)

ساز ماریمبا (Marimba) نوعی از ساز های کوبه‌ ای است که با ضربه زدن با مضراب‌ های مخصوص بر روی صفحات چوبی این ساز، صدا تولید می‌شود







ماندولین‌ (Mandolin)

ماندولین‌ (Mandolin)

ماندولین‌ (Mandolin) سازی کوچک‌تر از گیتار از ساز های سنتی ایتالیا است.دانلود ماندولین,آهنگ باز ساز ماندولین,تکنوازی ماندولین,آلبوم با ساز ماندولین ,آلبوم بی کلام ایتالیایی,موزیک ایتالیایی,موزیک لایت با ساز ماندولین





نی (Ney)

نی (Ney)

نی یا نی هفت بند از سازهای بادی ایرانی است و از دسته سازهای بدون زبانه است. ساز نی قابل کوک نبوده و نوازنده در همنوازی‌ها و تکنوازی‌ها از انواع مختلف نی استفاده می‌کند. وسعت صدای نی دو اکتاو و نیم است و در انواع آن با کوک‌های متفاوت، فاقد یک تا دو نت است. مانند نی «لا کوک» که فاقد نت دو، نی «سل کوک» فاقد نت سی بمل و نی «فا کوک» فاقد نت لا بمل است. نی از سازهای محلی است و در اکثر نقاط ایران وجود دارد



Nyckelharpa

نیکل هارپا (Nyckelharpa)

ساز نیکل هارپا (Nyckelharpa) یا هارپ کلید دار و یا ویولن کلیدی یکی ساز سوئدی است که در سبک سلتیک و باعث خلق موسیقی های در سبک سنتی سوئدی می شود






هنگ درام (هندپن)

هنگ درام (هندپن)

هنگ درام، هندپن یا ساز هنگدرام (Hang Drum) نوعی ساز کوبه‌ای است در طبقهٔ خود صداها است، که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ توسط فلیکس روهنر و سابینا شارر در شهر برن در کشور سوئیس ساخته شد. در سازهای ایدیوفون، تولید صدا با ارتعاش بدنهٔ ساز صورت می‌گیرد. صدای این گروه از سازها از طریق بدنهٔ ساز و با ضربه‌زدن، مالش دادن، کشیدن و یا لرزاندن قطعات ساز، صدا تولید می‌شود و نه از طریق ارتعاش سیم و یا دمیدن هوا.سازهنگ  از دو نیم پوسته ی فولادی تشکیل شده و شکلی شبیه به بشقاب پرنده رو در ذهن تداعی میکند و بدون هیچ وسیله ی ویژه ای و تنها با دست نواخته می شود



Haegeum

هیگیوم (Haegeum)

ساز هیگیوم (Haegeum) یا هگوم یک ساز کلاسیک و سنتی کشور کره جنوبی است که از نظر صدایی شباهت بسیاری با ساز ارهو چینی دارد






Violin

ویولن (Violin)

ویولن ساز زهی و آرشه‌ای است. این ساز کوچک‌ترین عضو سازهای زهی-آرشه‌ای است. اصالت این ساز به کشور ایتالیا بر می‌گردد.برای نواختن معمولاً روی شانهٔ چپ قرار می‌گیرد و با آرشه که در دست راست نوازنده است نواخته می‌شود.اصوات سیم‌های مجاور نسبت به یکدیگر فاصله پنجم درست را تشکیل می‌دهند. در این وسعت صدا ویولن قادر است تمام فواصل کروماتیک و کوچک‌تر از آن را اجرا نماید



ویولنسل (Cello)

ویولنسل (Cello)

ویولنسل یا ویلنسل یا ویولونسل یا چِلو سازی زهی و آرشه‌ای از خانوادهٔ ویولن است. صدای این ساز در منطقهٔ میانیِ سازهای این خانواده قرار دارد.ویولنسل از ویولن و ویولا (ویولن آلتو) بزرگ‌تر است. در هنگام اجرا، این ساز در بین دو پای نوازنده قرار می‌گیرد و از طرفی دیگر، توسط میله‌ای که در انتهای آن تعبیه شده، روی زمین استوار می‌شود. این ساز از خانوادهٔ سازهای زهی آرشه‌ای است




یوکللی (Ukulele)

یوکللی (Ukulele)

یوکلِلی یک ساز زهی و زیرمجموعه‌ای از خانواده گیتار است.خاستگاه یوکللی از سدهٔ ۱۹ و زمانی بود که پس از ورود گیتار توسط پرتغالی‌ها به هاوایی، مردم هاوایی شکل ویژه‌ای از گیتار را برای خود ساختند. یوکللی در اوایل سده بیستم در ایالات متحده محبوبیت زیادی یافت و از آن‌جا به دیگر نقاط جهان راه یافت


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی